Szukaj na tym blogu

piątek, 25 marca 2011

Jak kodować VAG-iem nasze autka

Przedstawiam kilka sposobów kodowania vagiem naszego autka:

ustawienia kąta wtrysku w vagu 
Select] 
[01- Engine] 
[04 - Basic Settings] 
Obserwujemy pozycję 2, powinna wartość się mieścic w odpowiednich granicach powinno byc w granicach 49-54 

Zamykanie zamków drzwi po przekroczeniu 15 km/h 
PRZYKŁAD ZASTOSOWANIA: 
Spróbujmy aby w naszym aucie zamki w drzwiach i klapie bagażnika zamykały się automatycznie po ruszeniu (przekroczeniu 15km/h), a następnie po zatrzymanu, zgaszeniu auta i wyjęciu kluczyka otwierały się. 

Potrzebujemy: 
- interfejs 
- komputer z oprogramowaniem (VAG-COM) 
Procedura kodowania: 
1) Wchodzimy do sterownika: 
STG 35 (Zentralverriegelung) auswählen (Komfortsystem) 
2) Wybieramy 
STG Codierung -> Funktion 07 
3) Odczytujemy wartość w Software Coding 
np. w moim przypadku było to 12865 
UWAGA: Koniecznie zapisać wartość kodu sprzed zmiany by wrazie niepowodzenia (nie zadziałania, itp) wpisać go ponownie. 
Rozszyfowując tą wartość mamy: 
+ 008192 
+ 004096 
+ 000512 
+ 000064 
+ 000001 
SUMA = 12865 
tymsamym rozszyfrowaliśmy jakie funkcje mamy włączone - patrz lista kodowania powyżej. 
4) dodajemy funkcję zamykania zamków po przekroczeniu 15km/h i odblowowywania ich po zgaszeniu auta i wyjęciu kluczyka. W tym celu musimy dodat wartość kodu: 
+ 000032 
nowa Suma = 12897 
Wartość tą wpisujemy w oknie w miejscu odczytanego dotychczasowego kodu (linijka Software Coding) 
5) Zatwierdzamy "Do it!" 
6) Teraz już możemy cieszyć sie załączoną nową funkcją. 

Adaptowanie sterownika poduszek - wyłączenie/włączenie poduszki pasażera 
Wybierz 15 (Airbags) 
Adaptacja sterownika - Funkcja 10 
Wskazówka: W zależności od modelu, nie wszystkie kanały mogą być dostępne 
W kanale 01 należu wpisać odpowiednią liczbę: 
0 - Poduszka pasażera kierowcy aktywna 
1 - Poduszka pasażera kierowcy nieaktywna 


Kodowanie sterownika "Pomoc w parkowaniu" 
Wybierz moduł 76 
Kodowanie sterownika - funkcja 07 
Przykład numeru kodu : 11103 
?xxxx - niedostępne 
x?xxx - rodzaj skrzyni biegów 
0 - Skrzynia manualna 
1 - Skrzynia automatyczna 
xx?xx - potwierdzenie funkcji 
0 - nieaktywne 
1 - aktywne (standard) 
xxx?x - rodzaj karoserii 
0 - sedan 
1 - avant 
xxxx? - model auta 
3 - Audi A3 
4 - Audi A4 
6 - Audi A6 
8 - Audi A8 
Adaptacja sterownika 
Wybierz moduł 76 
Adaptacja sterownika - Funkcja 10 
->Kanał 01 - Głośność sygnału ostrzegania 
Wartości do ustawiania głośności są pomiędzy 2 i 7. Podczas wprowadzania nowej można testować sygnał wrzucając bieg wsteczny. 
->Kanał 02 - Wysokość dźwięku sygnału ostrzegania 
Wartość wysokości dźwięku wybiera się pomiędzy 0 i 4 (0,5 - 2 kHz). Testowanie jak wyżej. 

DOPASOWANIE PILOTÓW ZDALNEGO STEROWANIA 

Poniżej opisano sposób dopasowania radiowych pilotów sterujących funkcjami 
zamka centralnego w samochodach VW/AUDI.
 

Zbierz wszystkie piloty zdalnego sterowania jakie chcesz zaprogramować. Jeden z kluczyków pojazdu umieść w stacyjce i włącz zapłon w pozycję ON. Korzystając z programu VAG-COM wykonaj następujące czynności: 
[Wybór] 
[46 - Moduł komfortu] lub [35 - Centralny zamek] 
[Adaptacja - 10] 
Wybierz kanał "01" (w niektórych modelach AUDI może to być kanał "21") 
[Odczytaj] 
W polu "Wartość zapisana" powinna pojawić się liczba aktualnie zaprogramowanych pilotów. 
W polu "Nowa wartość" wpisz łączną ilość pilotów (max. 4) jakie chcesz dopasować do sterownika (łącznie z działającymi już pilotami). 
[Testuj] 
Upewnij się, że sterownik akceptuje wprowadzoną wartość. 
[Zapisz] 
Teraz masz ok. 15 sekund na dopasowanie wszystkich pilotów zdalnego sterowania. Naciskaj i przytrzymuj (przez min. 1 sekundę) - po kolei w każdym pilocie przeznaczonym do zakodowania - przycisk UNLOCK (otwieranie). 
Jeżeli powyższa procedura nie działa - tzn. zarówno kanał "01" jak i "21" nie są dostępne - postępuj następująco: 
Jeden z kluczyków pojazdu (stary - z zakodowanym i działającym pilotem) umieść w stacyjce i włącz zapłon w pozycję ON (nie uruchamiaj pojazdu!). Korzystając z programu VAG-COM wykonaj następujące czynności: 
[Wybór] 
[46 - Moduł komfortu] lub [35 - Centralny zamek] 
[Bloki pomiarowe - 08] 
Wybierz grupę "003" (w niektórych modelach może to być grupa "007") 
[Idź!] 
Wartość wyświetlana w polu numer 2 pozwala odczytać ile pilotów jest aktualnie dopasowanych i jakie pozycje zajmują one w pamięci sterownika, np.: "0001" informuje o tym, że dopasowany jest jeden pilot i zajmuje on pierwszą pozycję w pamięci sterownika. 
Teraz zamknij samochód od zewnątrz ("ręcznie" - nie pilotem!) używając do tego kluczyka zespolonego razem z niedopasowanym jeszcze pilotem (zamykaj drzwi kierowcy). 
Teraz w ciągu 5 sekund od zamknięcia drzwi naciśnij przycisk UNLOCK (otwieranie) w niedopasowanym jeszcze pilocie. Ilość naciśnięć przycisku UNLOCK odpowiada za pozycję pilota w pamięci sterownika. Dwukrotne naciśnięcie przycisku otwierania spowoduje zapisanie pilota na drugiej pozycji pamięci, trzykrotne - 
na trzeciej itd. 
Przykład: 
Jeżeli chcesz zaprogramować nowy pilot zdalnego sterowania, a przed rozpoczęciem procedury dopisania pilotów w polu nr 2 w grupie "003" (lub "007") bloków pomiarowych widniała wartość "0001", powinieneś nacisnąć przycisk UNLOCK dwa razy. Rezultatem tej czynności powinna być wartość "0011" w polu nr 2. 
Po zakończeniu ustalania pozycji programowanego w danej chwili pilota, zaczekaj 5 sekund po czym naciśnij przycisk UNLOCK (na nowo zakodowanym pilocie). 
Wyłącz zapłon i wyciągnij kluczyk ze stacyjki. Sprawdź działanie pilota: naciśnij przycisk LOCK aby zamknąć pojazd. Naciśnij UNLOCK - aby otworzyć. 
Umieść w stacyjce pojazdu kluczyk z nowo zakodowanym pilotem. Włącz zapłon ale nie uruchamiaj pojzadu. 
[Wybór] 
[46 - Moduł komfortu] lub [35 - Centralny zamek] 
[Bloki pomiarowe - 08] 
Wybierz grupę "003" (w niektórych modelach może to być grupa "007") 
[Idź!] 
Nawiązując do podanego wyżej przykładu, pole nr 2 powinno wskazywać np. wartość "0011". 

Dopisując nowe nadajniki pamiętaj, że przydzielając im zajęte już miejsca w pamięci sterownika (reprezentowane przez "1" w polu nr 2) wykasujesz tym samym - działające już - stare piloty zdalnego sterowania. 

REGULACJA REFLEKTORÓW XENONOWYCH 
WYPOSAŻONYCH W UKŁAD AUTOMATYCZNEGO POZIOMOWANIA
 
Opisane poniżej czynności nie mogą być utożsamiane z oficjalnymi instrukcjami 
serwisowymi i chociaż dołożyliśmy wszelkich starań, aby zebrane tu informacje były 
prawdziwe i aktualne - nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za ewentualne 
straty czy uszkodzenia powstałe na skutek zastosowania się do naszych wskazówek. 

Opisana poniżej procedura sama w sobie nie ustawia świateł! Powoduje ona jedynie zatrzymanie się elektrycznych nastawników ustalających wysokość świateł w pozycji "wyśrodkowanej", w której powinno się przeprowadzić ręczną regulację reflektora za pomocą śrub znajdujących się w jego obudowie. 
Procedura powinna być wykonana do samego końca, w przeciwnym wypadku w pamięci sterownika może pojawić się błąd "Reflektory nie zostały wyregulowane". Aby go wykasować należy przeprowadzić całą procedurę regulacji reflektora. 
Przed przystąpieniem do regulacji świateł muszą być spełnione następujące warunki: 
Pojazd musi stać na równym podłożu 
Hamulec ręczny musi być zwolniony 
Zapłon musi być włączony 
Światła wyłączone 
Sterownik w pamięci nie może posiadać żadnych błędów 
Procedurę przeprowadzamy w następujący sposób: 
[Wybór] 
[55-Zasięg xenonów] (w niektórych pojazdach należy wybrać sterownik [29-Światła -lewa str.] 
[Nastawy podst. - 04] 
Grupa "001" 
[Idź!] 
Zaczekaj około 20 sekund. W tym czasie silniczki ustalające wysokość światła zatrzymają się w pozycji odpowiedniej do ręcznej regulacji reflektora. 
Włącz światła i ustaw je śrubami w reflektorze zgodnie z zaleceniami producenta. 
Teraz przejdź do grupy "002". W tym momencie sterownik zapamięta położenie nastawników jako położenie bazowe. 
[Gotowe, powrót] 

ADAPTACJA NASTAWNIKA PRZEPUSTNICY 
Opisane poniżej czynności nie mogą być utożsamiane z oficjalnymi instrukcjami 
serwisowymi i chociaż dołożyliśmy wszelkich starań, aby zebrane tu informacje były 
prawdziwe i aktualne - nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za ewentualne 
straty czy uszkodzenia powstałe na skutek zastosowania się do naszych wskazówek. 
Poniżej opisano sposób przeprowadzenia adaptacji nastawnika przepustnicy. Procedura dotyczy wielu pojazdów VW/AUDI/SEAT/SKODA wyposażonych zarówno w przepustnicę typu Drive-By-Wire (sterowaną całkowicie elektrycznie) jak też posiadających przepustnicę sterowaną za pomocą tradycyjnej linki połączonej z pedałem gazu. W tym ostatnim przypadku (gdzie między pedałem gazu i przepustnicą jest linka), adaptacja przepustnicy może być przeprowadzona pod warunkiem, że pojazd nie jest wyposażony w zawór regulacji biegu jałowego (ISV). Pojazdy wyposażone w ten zawór nie posiadają elektrycznych silniczków sterujących pracą przepustnicy. 
Z informacji bardziej oczywistych: silniki TDI nie posiadają nawet przepustnicy 
 

Oto wybrane przykłady sytuacji, po których powinno się przeprowadzić omawianą tu procedurę: 
? Akumulator pojazdu został odłączony, ponownie podłączony lub się rozładował. 
? Sterownik silnika został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany. 
? Zespół przepustnicy został przeczyszczony, wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany. 
? Pedał przyśpieszenia został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany. 

Aby prawidłowo przeprowadzić procedurę adaptacji przepustnicy, muszą zostać spełnione następujące warunki: 
? Brak błędów a pamięci sterownika silnika. 
? Napięcie akumulatora przynajmniej 11.5 V 
? Przepustnica w pozycji: "Bieg jałowy" (noga z gazu). 
? Przepustnica czysta! 
? Wyłączone urządzenia elektryczne pobierające dużą ilość energii elektrycznej (ogrzewanie szyb, foteli, klimatyzacja, oświetlenie zewnętrzne) 
? Temperatura płynu chłodzącego pomiędzy 5 a 95?C 
? W niektórych "mniejszych" silnikach (1.0-1.4 ccm np. VW Lupo, Polo...) przed właściwą procedurą adaptacji przepustnicy, należy wykasować wcześniej wyuczone wartości zapisane w sterowniku silnika. Robi się to zapisując wartość "0" na "zerowym" kanale adaptacji (00). 

PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z TRADYCYJNĄ LINKĄ GAZU 
(ale bez zaworu regulacji biegu jałowego): 
Zapłon włączony, silnik nie pracuje! 
[Wybór] 

[01 - Silnik] 

[Bloki pomiarowe - 08] 

Wybierz grupę "098" (lub grupę "001" w niektórych pojazdach wyposażonych w sterowniki SIMOS 
i Marelli np. silniki ADY i AEE). 
[Idź!] 

[Przełącz na Nastawy - 04] 

Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja: 
"Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM. 
System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym można ponownie przełączyć na : 

[Bloki pomiarowe - 08] 
...i gotowe. 
PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY. 

________________________________________ 

PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĄ DBW
 
(Sprawdź czy komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP-1281 - informacja widoczna w lewym, górnym rogu ekranu "Odczyt z sterownika"). Niektóre przykłady pojazdów, w których sterownik silnika wykorzystuje KWP-1281 ( rok prod. 2000 + ): Golf / GTi / Bora / Jetta / Nowy Beetle / Audi TT 1.8 T 
Zapłon włączony, silnik nie pracuje! 
[Wybór] 

[01 - Silnik] 

[Bloki pomiarowe - 08] 

Wybierz grupę "060". 
[Idź!] 

[Przełącz na Nastawy - 04] 

Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja: 
"Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM. 
System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym można ponownie przełączyć na : 

[Bloki pomiarowe - 08] 
...i gotowe. 
PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY. 

________________________________________ 

PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĄ DBW (protokół KWP-2000)
 
(Sprawdź czy komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP-2000 - informacja widoczna w lewym, górnym rogu ekranu "Odczyt z sterownika"). Niektóre przykłady pojazdów, w których sterownik silnika wykorzystuje KWP-2000 ( rok prod. 2002 + ): / A4 / Passat / Touareg. 

Zapłon włączony, silnik nie pracuje! 
[Wybór] 

[01 - Silnik] 

[Nastawy podst. - 04] 

Wybierz grupę "060". 
[Idź!] 

Na górze ekranu powinna pojawić się informacja: Nastawy podstawowe: OFF. Kliknij przycisk: 

[ON/OFF/Dalej] 

Powinien pojawić się komunikat: Nastawy podstawowe: ON. 

Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja: 
"Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM. 
System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym ponownie kliknąć:

[ON/OFF/Dalej] wyłączając w ten sposób Nastawy podstawowe. 

Na górze ekranu powinna pojawić się informacja: Nastawy podstawowe: OFF 
[Gotowe, powrót] 
PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY.



6 komentarzy:

  1. Witam serdecznie,

    Czy da radę w jakiś sposób odzyskać kod jaki był na początku? chodzi mi o centralną elektrykę

    OdpowiedzUsuń
  2. Niedawno musiałem dorobić klucze do mieszkania. Postawiłem na www.kluczykolsztyn.pl " i nie żałuję!

    OdpowiedzUsuń